Barry Levinson tunnetaan Baltimore-kytköksestään. Hän on itse
sieltä kotoisin, ja monet hänen elokuvistaan liittyvät myös Baltimoreen (Diner,
1982, Peltiheikit/Tin Men, 1987, Avalon, 1990 ja Liberty Heights - vapauden rajat/Liberty Heights, 1999). Vaikka Levinsonilla on
salainen huumorimenneisyys Marty Feldmanin ja Mel Brooksin tuotantojen
kirjoituspuuhissa, mielletään hänen työnsä silti ennemminkin draamaosastoon
kuin pöljäilyyn. Levinson on ollut useamminkin ehdolla, mutta voittanut yhden
parhaan ohjaajan Oscarinkin (Sademies/Rain Man, 1988).
Baltimore Sun –lehden toimittaja David Simon kirjoitti
vuonna 1991 tosipohjaisen kirjan 'Homicide: A Year on the Killing Streets', jonka
hän oli kirjoittanut niiden kokemustensa pohjalta, joita hän oli saanut
vietettyään vuoden murhatutkintaryhmän kanssa. Simon tarjosi sitä kotikylän
pojalle Levinsonille elokuvan pohjaksi. Levinson kiinnostui kirjasta, mutta
näki siinä enemmän mahdollisuuksia tv-sarjaksi kuin yksittäiseksi elokuvaksi.
Näin sekä henkilöiden että koko yhteisön tarinaa voitaisiin laventaa isompaan mittaan.
Levinson näki tarinassa myös bulkkipoliisisarjan vastaisia,
kiinnostavia elementtejä, kuten poliisien välisiä näkökantaeroja, kyynisyyttä
työhön ja jopa sitä, että rikollinen saattoi päästä pälkähästä. Tästä kaikesta syntyi
Homicide – pelon kadut/Homicide: Life on the Street (1993-99).
Homicide kuvattiin 16-millisellä käsivarakameralla aidoilla
Baltimoren kaduilla, mikä lisää sarjan uskottavuutta ja kunnioittaa
alkuperäislähteen dokumentarisuutta. Yleensä seurataan useita tarinoita yhdessä
episodissa. Tarinat ovat hyvin kirjoitettuja ja henkilöhahmot ovat
poikkeuksellisen vahvoja persoonallisuuksia, joten on hieman ihme, että
katsojien suosiota ei oikein herunut. Ei, vaikka ohjelmaa kiiteltiin ja
palkittiinkin. Olihan Homicide-sarjalla toki kilpailijoitakin, jos kohta
kääntäen ne toimivat vetureina, joiden imussa olisi laatusarjan ollut hyvä
puskea eteenpäin.
Sarjaa tehtiin lopulta kuitenkin 7 kautta, mutta monet
niistä olivat kovin lyhyitä, joten jaksoja ei kertynyt enempää kuin 122. Neljä
tarinan hahmoa olivat mukana kaikilla kausilla: Yaphet Kotton Al Giardello,
Clark Johnsonin Meldrick Lewis, Kyle Secorin Tim Bayliss sekä Richard Belzerin
kiinnostava John Munch. Munch siirtyi luontevasti Homiciden lopettamisen
jälkeen Kova laki –universumin sarjaan Law & Order: Special Victims Unit.
Jos Homicide oli jo hyvä sarja, niin täyteen kultasuoneen
alkuteoksen kirjoittaja David Simon iski ryhtyessään työstämään yhtä kaikkien
aikojen huiminta sarjaa: Langalla/The Wire. Ja eiköhän vain, kun oikein
tarkkaan katsoo, niin John Munchin näkee cameo-roolissa yhdessä viimeisen
kauden baarikohtauksessa…
Homicide on yhäkin hyvin toimiva sarja. Sarja, joka on
saanut sellaisenkin mainesanan kuin 'The Best Show You're Not Watching'.
Bolander: It's hard to meet single woman on this job. You meet plenty of widows, but the timing just don't seem right.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti